Cara Mengatasi Sakit Lutut Yang Berpanjangan Dengan Selamat Dan Berkesan

Sakit lutut biasanya sinonim dengan golongan yang sudah berumur namun perlu diingatkan ia juga boleh menyerang tidak kenal usia. Rakyat Malaysia terutamanya golongan muda terlalu memandang remeh tentang sakit lutut dan beranggapan sakit tersebut mudah dirawat dan akan sembuh dengan sendirinya. Sakit lutut juga dikenali sebagai Osteoarthritis (OA). Juga dikenali sebagai arthritis terutama di bahagian lutut. Mari kita lihat cara mengatasi sakit lutut yang berpanjangan ini dengan selamat dan berkesan.

Sakit Lutut???

Sakit lutut merupakan masalah kesakitan yang melibatkan struktur tulang yang mungkin berpunca daripada sendi (femur, tibia, fibula), tempurung lutut (patela) atau ligamen dan tulang rawan lutut (meniskus). Sakit lutut boleh menyerang semua peringkat umur bergantung kepada keadaan atau aktiviti setiap individu.

Kesihatan lutut yang baik sangat penting bagi setiap individu. Apabila kita kerap diserang sakit lutut yang berpanjangan, kualiti hidup kita akan terganggu. Mungkin kita akan berasa tidak selesa untuk berjalan, menaiki tangga, berlari dan yang paling penting sekali untuk menunaikan ibadah solat juga mungkin terganggu. Ketidakselesaan ini semuanya akan berlaku, jika kita tidak merawat sakit lutut dengan segera.


Jenis-Jenis Sakit Lutut

Kepala Lutut
Ia beralih tempat dan tidak berada pada kedudukan asal.

Tendinitis
Radang pada tendon, rasa sakit dan ngilu pada sendi lutut. Ianya terjadi bila terlalu banyak melakukan aktiviti fizikal ataupun aktiviti seharian.

Osteoarthritis 
Ditakrifkan sebagai rosak pada rawan sendi lutut dan semakin nipis.

Medial Plica Syndrome
Ia berlipat pada lapisan tisu sendi lutut dan ia akan mula membengkok dan rasa sakit bila bergerak.

Osgood/Schlatter Syndrome
Ia adalah benjolan di bahagian bawah lutut. Ia terasa sakit mengikut keadaan semasa. Ia akan sakit apabila ada pergerakan. Ia selalunya terjadi pada pemain bola sepak, bola keranjang, bola jaring, lompat jauh, lompat tinggi dan sebagainya.

Iliotibial Band Syndrome
Ia sejenis tisu yang terdapat dari pinggul ke betis. Pergerakan yang berlebihan boleh terjadinya bengkak dan ia kelihatan merah pada kulit luar lutut.

Serpihan Tulang (Bone Chips)
Ia biasa berlaku akibat kemalangan. Ketika berlaku kemalangan, struktur lutut bergegar, maka terjadinya pecahan dan serpihan. Serpihan itu terperangkap di antara ruang sendi. Kesan kesakitan akan lebih teruk dan mula membengkak.

Bursitis
Bengkak pada selaput yang mengandungi bendalir pelincir. Ia disebabkan banyak bergerak, berlari, terjatuh dan terlalu kerap atau terlalu lama berjalan.

Punca-Punca Sakit Lutut

1) Berat badan yang berlebihan atau Obesiti
2) Baka atau Keturunan
3) Umur Semakin Meningkat
4) Tekanan Sendi Berpanjangan ( melakukan aktiviti berat secara berpanjangan dan konsisten )
5) Jantina ( wanita lebih berpotensi kerana kehilangan lebih banyak kalsium dan mempunyai tulang pinggul yang lebih lebar berbanding lelaki )

6) Cedera / Trauma

Cara Mengatasi 

1) Kurangkan pengambilan makanan bergoreng dan makanan diproses.
2) Lebihkan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan
3) Kawal pengambilan gula dan karbohidrat tinggi.
4) Kurangkan pengambilan garam dan pengawet.
5) Elak tembakau dan alkohol
6) Kurangkan pengambilan produk tenusu
7) Pengambilan supplement tambahan bagi mengganti kalsium yang telah diserap dari tulang oleh badan dan menambah balik nutrisi yang sepatutnya. Supplement yang dicadangkan adalah set kesihatan sendi dan tulang :-

Collagen Shaklee
Mengelakkan dari risiko kerapuhan tulang dan mengurangkan geseran pada sendi.
Omega Guard 
Mampu meredakan inflamasi dan radang sendi. Dalam bentuk kapsul yang kaya dengan asid lemak Omega-3 dan Glukosamina. Ia mampu meredakan kesakitan sendi. Kandungan Omega juga bertindak seperti pelincir untuk melincirkan sendi-sendi kita.
Ostematrix 
Berfungsi membekalkan keperluan nutrien harian yang diperlukan seperti kalsium. Penting untuk menyokong pembentukan dan penjagaan tulang yang sihat.
Vivix
Mengurangkan inflamasi dan menyokong kesihatan sendi dan tulang.

Testimoni





Jom kita ganti balik kalsium dan nutrisi yang telah hilang diserap oleh badan dari tulang kita. Jangan tunggu sampai tak boleh bangun baru kita mencari ubat untuk kurangkan kerana mencegah lebih baik dari mengubati



Sekiranya anda ingin mendapatkan konsultasi secara eksklusif dan jadi pengguna yang bijak dengan membeli dengan harga yang lebih murah???


Kawasan COD : Ampang - Desa Pandan - Pandan Indah - Keramat - KLCC
( Sekitar Kuala Lumpur & Selangor )
Postage : Ke Seluruh Malaysia ( Pos Laju / Gdex / Citylink )
Call / SMS / Whatsapp : +6016-7735427 
Facebook : Wan Nurul Azima
Facebook Page : Shaklee Ampang Outlets
Instagram : wanurulazima















Comments

Popular posts from this blog

Cara Merawat Kencing Berbuih Secara Selamat Dan Berkesan

Cara Merawat Buah Pinggang Bocor Atau Nephrotic Syndrome Secara Semulajadi

Cara Merawat Bisul Dengan Cepat Dan Berkesan