6 Tips Turunkan Kolestrol Dengan Cepat Dan Selamat Untuk Hindar Serangan Jantung

Anda seorang yang gemar makan makanan berkemak??Sekiranya ya, anda perlu memantau tahap kolestrol dalam badan anda untuk elak risiko terkena serangan jantung atau stroke.Melihat cara pemakanan rakyat Malaysia tidak hairan Malaysia merupakan negara ke-2 dalam dunia memegang kedudukan rakyat paling ramai obesiti. Namun, paras kolestrol seseorang tidak sama sekali diukur dengan saiz badan kerana ada yang kurus tetapi kolestrol berada pada tahap yang tinggi. Bagaimana pula dengan anda? Sekiranya anda seorang yang mempunyai masalah kolestrol tinggi, mari saya kongsikan 6 tips turunkan kolestrol dengan cepat.


Apa itu kolestrol

Kolestrol merupakan lemak yang terdapat di dalam saluran darah atau sel tubuh yang sebenarnya diperlukan untuk pembentukan dinding sel dan sebagai bahan baku beberapa hormon. Tetapi sekiranya kadar kolestrol dalam darah melebihi paras normal, maka ia boleh mengakibatkan penyakit, termasuk penyakit jantung koroner dan stroke. Kolestrol yang normal harus berada di bawah 200 mg/dl. Apabila di atas 240 mg/dl, maka anda berisiko tinggi terkena penyakit seperti serangan jantung atau stroke.
Kolestrol secara semulajadi boleh terbentuk oleh tubuh, selebihnya boleh didapati dari makanan bersumberkan haiwan, seperti daging, ikan, marjerin, keju, dan susu. Makanan yang berasaskan dari tumbuhan, seperti buah, sayur, dan beberapa biji-bijian, tidak mengandungi kolestrol.
Kolestrol tidak larut dalam darah sehingga perlu berikatan dengan pengangkutnya, iaitu lipoprotein. Terdapat 2 jenis kolestrol iaitu Low-Density Lipoprotein (LDL) dan High-Density Lipoprotein (HDL). 

Beza HDL dan LDL

KOLESTROL JAHAT (Low Density Lipoprotein)

Kolestrol LDL merupakan lemak yang jahat kerana boleh menimbun pada dinding dalam saluran darah, terutama saluran darah kecil yang menyalurkan oksigen ke jantung dan otak. Timbunan lemak ini semakin lama semakin menebal dan keras, yang dinamakan arteriosklerosis, dan akhirnya menyumbat pengaliran darah.


KOLESTROL BAIK (High Density Lipoprotein)

Kolestrol HDL disebut lemak yang baik karena boleh membersihkan dan mengangkut timbunan lemak dari dinding pembuluh darah ke hati. Antara penyebab kolestrol HDL rendah apabila kurang pergerakan badan, terlalu gemuk, serta merokok. Selain itu hormon testosteron pada laki-laki, steroid anabolik, dan progesteron juga mampu menurunkan kolesterol HDL, berbeza dengan hormon estrogen perempuan mampu menaikkan HDL.


Keperluan Kolestrol Untuk Sehari

Mari kita lihat jumlah kolestrol yang sepatutnya dipelukan oleh badan kita sehari
Agaknya berapa banyak kolestrol yang kita ambil setiap hari berdasarkan pemakanan kita seharian. Adakah melebihi yang sepatutnya. 

Rasanya berdasarkan cara pemakanan rakyat Malaysia, kita rata-rata mengambil lebih kurang 3 kali ganda jumlah kolestrol yang sepatutnya setiap hari. Jadi, sangat penting kita mengetahui jumlah kalori dan kolestrol yang kita ambil hari-hari bagi mengelakkan kita terdedah kepada risiko serangan jantung dan stroke. Perlu diingatkan serangan jantung merupakan 'silent killer' bagi rakyat Malaysia, maka berwaspadalah dan ambil langkah-langkah pencegahan dan menurunkan paras kolestrol anda.

Tips Penjagaan Dan Menurunkan Kolestrol

1) Kawal pemakanan 
- Ketahui keperluan badan dan nilai kalori yang sepatutnya dalam pemakanan harian
2) Amalkan pengambilan makanan yang mampu menurunkan paras kolestrol


3) Kerap melakukan pemeriksaan kesihatan terutamanya periksa tahap kolestrol secara berkala.
4) Lebihkan pengambilan kolestrol baik berbanding kolestrol jahat.

5) Senaman dan lakukan aktiviti luar supaya dapat mengelakkan pengumpulan kolestrol jahat.
6) Pengambilan supplement yang mampu menurunkan paras kolestrol dan mampu menjaga jantung anda secara semulajadi dan selamat.


1) Omega Guard ( Penurunan )
-Omega Guard merupakan asid lemak bersumberkan minyak ikan omega-3. 
-Sangat tinggi kandungan kolesterol HDL.
- Berfungsi untuk mengangkut kolesterol keluar dari saluran arteri ke hati untuk proses penyingkiran.( Dengan kehadiran HDL ia dapat menurunkan paras LDL, jadi plak yang terhasil pada dinding arteri dapat dicairkan sekaligus dapat melancarkan peredaran darah. Kehadiran plak pada dinding arteri sangat merbahaya kerana ia boleh mengakibatkan darah tidak dapat mengalir dengan lancar dan menyebabkan ia menggumpal. Ini akan meningkatkan risiko terkena strok dan arteri mengeras dan pecah. Dengan kata lain, ia bantu membersihkan salur arteri.)

2) Phytocol-ST ( Pencegahan )
- Hasil rumusan campuran bahan yang mengandungi fisoterol semulajadi dalam tumbuh-tumbuhan, buah-buahan dan bijirin.
- Menampung 2000mg fisoterol daripada tumbuhan untuk keperluan seharian tubuh manusia.
- Fisoterol telah terbukti secara klinikal dengan ujian makmal dapat merendahkan paras kolestrol LDL.
- Mengikut saranan kandungan fisoterol yang digariskan oleh Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH).


3) Vivix
- Antioksidan yang terdapat dalam Vivix boleh membantu melindungi sel termasuklah sel pada sekitar bahagian salur darah.
- Melindungi salur darah daripada kerosakan. Oleh sebab itu, kolesterol tidak boleh menempel pada salur darah. Ini menjadikan salur darah tersebut tidak tersumbat dan tidak tersekat lagi. Darah akan mengalir dengan lancar. 


Testimoni 

Pengambilan supplement atau set kolestrol shaklee ini mampu membantu untuk menurunkan kolestrol dengan cepat dan selamat serta dapat melindungi kesihatan jantung secara semulajadi. Ramai yang telah cuba mengamalkan dan alhamdulillah kesannya memang positif. Berikut merupakan antara testimoni customer pengguna set kolestrol :-


Jadi, tunggu apa lagi, melabur sedikit untuk mengelak dari terkena penyakit "Silent Killer "yang memang digeruni kerana boleh membawa maut dalam masa beberepa minit sahaja. Mudah sahaja klik dibawah untuk pembelian terus


Sekiranya anda ingin mendapatkan konsultasi secara eksklusif dan jadi pengguna yang bijak dengan membeli dengan harga yang lebih murah???


Kawasan COD : Ampang - Desa Pandan - Pandan Indah - Keramat - KLCC
( Sekitar Kuala Lumpur & Selangor )
Postage : Ke Seluruh Malaysia ( Pos Laju / Gdex / Citylink )
Call / SMS / Whatsapp : +6016-7735427 
Facebook : Wan Nurul Azima
Facebook Page : Shaklee Ampang Outlets
Instagram : wanurulazima














Comments

Popular posts from this blog

Cara Merawat Kencing Berbuih Secara Selamat Dan Berkesan

Cara Merawat Buah Pinggang Bocor Atau Nephrotic Syndrome Secara Semulajadi

Cara Merawat Bisul Dengan Cepat Dan Berkesan